torsdag 9. desember 2010

Jakten på Karl Pettersen med familie - en epilog

Etter mye leting er nok denne nøtta knekt. Løsningen lå i en slengbemerkning min mors tante ga når jeg var på besøk. "Tante" Else mente at tippoldefar hadde sagt at moren døde tidlig og at faren hadde giftet seg på nytt. Lenge hadde jeg et håp om at jeg ville finne den savnede familien i FT1910, men den gang ei.

Etter mye møye, fant jeg ut at tipptippoldemor, Martine Amalie Halvorsdatter, f. 12.02.1842, døde sommeren 1880, nærmere bestemt 29. juli, av mavebetendelse.
Nr. 16 her:
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Tønsberg, Ministerialbok nr. I 10 (1874-1880), Døde og begravede 1880, side 371.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5941&idx_id=5941&uid=ny&idx_side=-257
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061107330692.jpg

Det skulle gå over ti år før tipptippoldefar giftet seg på nytt, også denne gang med en kvinne som var omlag 10 år yngre enn ham selv.



Det var dette giftermålet som jeg fant under litt på "lykke og fromme"-leting, som gjorde at jeg ble klar over at det hadde funnet sted et skifte etter tipptippoldefars første hustru.

Dette førte til at jeg rettet en henvendelse til Statsarkivet på Kongsberg om de hadde noe skifte for min formoder. Etter kun en ukes tid fikk jeg en svært hyggelig tilbakemelding pluss skannede kopier av innførselen i skifteforhandlingsprotokollen.




Senere har jeg funnet tipptippoldefar Karl Pettersen i begravelseslistene 1900, noen få måneder før folketellinga 1900. I lista over dødsfallsmeldinger som er inntatt i skifteregisterprotokollen for Tønsberg på denne tida, står det at de to gjenlevende sønnene har gitt samtykke til at stemoren deres kan sitte i uskiftet bo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar